AVTECH Sweden AB (publ) kommunicerar en affärsuppdatering

Marknadssatsning och ny marknadschef

Med ett ökande kundintresse för miljöriktigt flygande och en marknadssituation där flygbolag kan börja planera för en återstart tycks det nu vara rätt tid för oss att kraftigt öka våra marknadsinsatser. Vi ser ett ökat kundintresse för vår nya cruise-optimeringsprodukt vilket redan resulterat i att vi har ett flertal flygbolag i kö för ett test. Det är nu av yttersta vikt att vårt erbjudande når så många flygbolag som möjligt. Under fjärde kvartalet har vi redan nu mer än dubblerat våra säljinsatser mot kund där vårt nuvarande säljteam har genererat ett stort antal nya kundmöten med fortsatta dialoger. Nyligen förstärktes säljteamet med Niklas Lindfors. Niklas har mångårig erfarenhet som flygkapten på Boeing 737 och även praktisk erfarenhet av AVTECHs Aventus och Optimizer produkter.

Som ett ytterligare steg i denna satsning välkomnar vi nu Niklaes Persson in i rollen som marknadschef. Niklaes har en bakgrund som trafikpilot och har under många år arbetat med AVTECH inom området R&D där han bland annat varit starkt drivande i utvecklingen av proFLIGHT. Parallellt med detta har Niklaes även ofta engagerats inom marknad och sälj. Niklaes påbörjar arbetet i sin nya roll från och med den 7 december 2020.

”Det är fantastiskt roligt att välkomna Niklaes till denna nyckelroll i vår marknadssatsning. Med detta konstaterar jag också att AVTECH med dagens utvecklade produktsortiment nu har ett större behov av marknadsinsatser än produktutveckling”, säger David Rytter, VD.

proFLIGHT lanserad

Den 27 november lanserades proFLIGHT kommersiellt, vilket innebär att enskilda piloter från och med nu kan köpa tjänsten direkt från AVTECH. Tjänsten finns även tillgänglig för flygbolag. proFLIGHT är ett professionellt väderbriefing- och optimeringsverktyg för piloter och har hittills testats av över 1600 piloter från mer än 200 flygbolag. Tjänsten inkluderar en unik högupplöst flygväderprognos från Met Office samt kompletterande väderdata från IATA, NOAA och Airbus Defense and Space.

Redeye Technology Day 2020

AVTECH medverkade den 25 november på Redeye Technology day med en kort bolagspresentation av VD, David Rytter. En inspelning av denna presentation finns nu tillgänglig via följande länk https://www.redeye.se/video/event-presentation/799730/avtech-sweden-ceo-david-rytter-presents-at-redeye-technology-day-2020. Hela sändningen samt alla medverkande bolags separata presentationer går även att se på eventsidanredeye.se.

Bo Redeborn, Styrelseordförande +46 (0) 8 544 104 80

David Rytter, VD +46 (0) 8 544 104 80

Informationen lämnades för offentliggörande genom ovanstående kontaktpersons försorg den 4 december 2020 kl 11:15 CET.

AVTECH utvecklar produkter och tjänster för digitala flygtrafikledningssystem. Kunder är den globala flygindustrins olika aktorer såsom flygbolag, flygplatser, luftfartsverk, teknikföretag och flygplanstillverkare. Med hjälp av bolagets produkter och tjänster kan varje enskild flygning eller hela flygoperationen optimeras vad gäller ekonomi, buller och utsläpp, effektivitet, punktlighet och säkerhet. Huvudkontoret ligger i Stockholm. AVTECH Sweden AB (publ) är listat på̊ NASDAQ First North Growth Market och har utsett Redeye AB till bolagets Certified Adviser, e-post: certifiedadviser@redeye.se och telefon: 08-121 576 90.