Ny svensk teknik för en grönare flygåterhämtning

AVTECH’s Cruise Profile Optimizer sparar bränsle och sänker CO2 utsläpp med en garanterad bränslebesparing på 1.6% i planflyktsfasen.

AVTECHs senaste Cruise Profile Optimizer-tjänst ger piloter taktisk information om hur varje enskild flygning opereras på det mest effektiva sättet. Tjänsten har varit i drift i Norwegians operation sedan hösten 2019 och har i genomsnitt visat 1,6% bränslebesparing i planflyktsfasen.  Samtidigt som koldioxidutsläppen minskar sänker tjänsten också flygbolagens bränslekostnader. Detta gör tjänsten till en perfekt del av ett flygbolags strategi att återhämta sig efter coronapandemin och att stärka dess miljöprofil framåt.

“AVTECH erbjuder nu en kostnadsfri testperiod med 1,6% bränslebesparingsgaranti och eftersom tjänsten är lätt att distribuera och inte kräver några investeringar i förväg hoppas vi att flygbolagen ser detta som en naturlig del av sin trafikåterställningsplan och en mer miljömedveten drift ”, säger David Rytter, VD för AVTECH.

För hela artikeln se bifogad PDF.