Volotea väljer Aventus vindupplänkstjänst efter framgångsrik utvärdering

AVTECH Sweden AB (publ) och Volotea Airlines har idag ingått ett 2-årigt avtal för AVTECHs Aventus vindupplänkstjänst, med startdatum den 5 augusti 2023 och ett förväntat totalt värde i intervallet 1.1 till 1.9 MSEK beroende på flottans storlek och EUR valutakursutveckling.

Aventus-tjänsten, som använder de senaste högupplösta flygväderprognoserna från UK Met Office, ger exakt och skräddarsydd vind- och temperaturinformation under flygning till Voloteas flygplan. Detta leder till förbättrat flygutförande, ökad situationsmedvetenhet och minskad arbetsbelastning för piloterna.

Om Aventus

Aventus Full-flight Winds-tjänsten tillhandahåller optimerade väderupplänkar för varje steg i en flygning, inklusive climb-, enroute- och descent-faserna. Aventus är ett unikt och patenterat system som möjliggör exakt vindinformation och 4D-banor för flygningen, med användning av det allra bästa inom atmosfärisk modellering för att skapa vinddatapaket för de olika faserna av en flygning. Datapaket skickas upp i realtid till flygplanet för att göra det möjligt för flygdatorn ombord (FMC) att exakt beräkna en flygprofil och den tid då varje ruttvägpunkt kommer att nås. Aventus-lösningen är miljövänlig eftersom den gör det möjligt för flygplan att flyga på effektivare höjder och RNP-inflygningar, vilket resulterar i omedelbart flygbränsle och CO2 besparingar. Tjänsten är också absolut nödvändig för framtida tidsbaserad flygverksamhet, ett område där Aventus ger ännu större övergripande miljö- och driftsfördelar. Tidsbaserad verksamhet kommer att öka effektiviteten och punktligheten för enskilda flygningar och för lufttransportsystemet.

About Volotea

Volotea was founded in 2011 by Carlos Muñoz and Lázaro Ros, also previously founders of Vueling. It is one of the fastest-growing independent airlines in Europe in the last decade, increasing its fleet, routes served, and seats offered year-on-year. This year, the airline has celebrated a milestone of carrying 50 million passengers throughout its whole network.
Volotea reaches more than 100 airports and is currently based in 19 medium-sized European capitals: Asturias, Athens, Bilbao, Bordeaux, Cagliari, Florence (new in 2023), Hamburg, Lille, Lyon, Lourdes, Marseille, Nantes, Naples, Olbia, Palermo, Strasbourg, Toulouse, Venice, and Verona. This year, Volotea will operate more than 400 routes (with over half exclusive), offer close to 12M seats (+41% versus 2019), and fly approximately 70,000 flights. The airline operates a fleet of 41 Airbus A319 and A320.
Volotea is dedicated to sustainable aviation and has committed to reducing 50% of its CO2 emissions per passenger and kilometer by 2030 (versus 2012). To date, Volotea has launched over 50 sustainability initiatives that have already driven a reduction in carbon footprint per passenger and kilometer by 41%. Since 2022, the company has been working on developing emission-free alternative technologies, operating Airbus' internal shuttle service with 34% of sustainable aviation fuel, and collaborating with manufacturers and the industry so that these fuels (now difficult to access) can be developed and become widespread as soon as possible.
Volotea employs 1,750 people and actively contributes to the economic development and cultural landscape of the territories where it is based through sponsorship projects.
Volotea has won, for the second year in a row, the award as 'Europe's Leading Low-Fares Airline' at the 2022 World Travel Awards, an awards organization recognizing excellence in the transportation and tourism industry worldwide.