SAS väljer ClearPath flygoptimeringstjänst från AVTECH för ökad flygeffektivitet och minskade utsläpp från varje flygning

AVTECH Sweden AB (publ) och SAS Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden har idag ingått ett 2-årigt avtal för AVTECHs ClearPath-tjänst, med förväntat startdatum i januari 2024 och ett förväntat totalt värde i intervallet 5,0 till 6,5 MSEK beroende på antal SAS grupp-flygplan och flygningar som använder tjänsten.

Flygoptimeringstjänsten ClearPath, som baseras på toppmoderna högupplösta flygväderprognoser från Met Office, levererar exakt och skräddarsytt taktiskt beslutsstöd för SAS-piloter för att förbättra effektiviteten för varje enskild flygning. Genom att ge sina flygbesättningar aktuell vägledning om de mest effektiva flyghöjderna kan SAS dra maximal nytta av rådande vindar och temperaturer för att minska sina totala koldioxidutsläpp. Dessutom varnar ClearPath även för turbulens längs flygvägen vilket ökar komforten för alla passagerare som reser med SAS.

Med ClearPath tjänsten beräknas SAS kunna reducera sina koldioxidutsläpp med 6000 ton per år, vilket motsvarar det årliga utsläppet från 1626 svenskar.

”SAS är glada över att kunna tillkännage ett strategiskt partnerskap med AVTECH, som integrerar ClearPath i vår flygverksamhet. Flygindustrin har åtagit sig att uppnå målet om nettonollutsläpp av koldioxid senast 2050. ClearPath-lösningen med UK Met Office högupplösta väderprognos kommer att hjälpa SAS piloter att optimera sin flygrutt och därmed minska koldioxidutsläppen. Vi valde AVTECH ClearPath på grund av dess förmåga att skapa verkligt värde och pilotengagemang. Piloter uppskattar dess enkelhet och intuitiva gränssnitt. Vi ser fram emot att samarbeta med AVTECH för att ta oss mot vår gemensamma hållbara framtid”, säger kapten Svein Erik Jackwitz, SAS Flight operations and Fuel Efficiency.

“Vi är oerhört glada över att välkomna SAS ombord som kund och ser fram emot att vara en aktiv del av SAS resa mot att bli ett mer hållbart flygbolag. Det är dessutom extra roligt att SAS, som flygbolag med rötter i Skandinavien, väljer en svensk flygoptimeringstjänst“, säger David Rytter, VD på AVTECH.

Om ClearPath

ClearPath är det senaste tillskottet i AVTECHs tjänsteerbjudande. Tjänsten ger en optimal flygprofil för varje enskild flygning i realtid. Beräkningen av den optimala flygbanan är helautomatisk och baseras på en kombination av faktiska flygplansprestandadata och skräddarsytt högupplöst väder från Met Office UK. Detta ger piloterna ett taktiskt beslutsstöd för att genomföra varje flygning mer effektivt, vilket resulterar i upp till 3% genomsnittlig minskning av bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. ClearPath levereras som en tjänst som inte kräver några investeringar i flygplanshårdvara vilket gör det möjligt för flygbolag att testa den gratis i sin verksamhet.

Om SAS

SAS, Skandinaviens ledande flygbolag, med knutpunkter i Köpenhamn, Oslo och Stockholm, flyger till resmål i Europa, USA och Asien. Inspirerade av vårt skandinaviska arv och hållbarhet, är SAS en drivande kraft inom hållbart flyg och i omställningen till flyg med nettonollutsläpp. Vi minskar kontinuerligt våra koldioxidutsläpp genom att använda mer hållbart flygbränsle, investera i nya bränslesnåla flygplan och genom partnerskap för innovation i ny disruptiv teknik– och på så sätt bidrar vi till branschens mål om netto noll koldioxidutsläpp till 2050. Förutom flygverksamheten, erbjuder SAS marktjänster, tekniskt underhåll och frakttjänster. För ytterligare information besök https://www.sasgroup.net.